В сферата на хранителните добавки се конкурират около 300 фирми - големи производители и вносители, и малки фирми, които разпространяват един-два продукта. Общо регистрираните добавки са над 3000, като всяка година на пазара влизат нови, а „животът" на една добавка е от една до три години.
За разлика от лекарствата, които са строго регулирани от държавата, никой не контролира цените на добавките и те се продават като бързооборотна стока. От миналата година поглед върху регистрацията и съдържанието им вече няма здравното, а земеделското министерство. Така, за да се регистрира самото лекарство и неговата цена, производителят трябва да подаде множество документи, които да докажат как точно се произвежда то, цената му да се сравни с тази в останалите европейски страни. Добавките са на уведомителен режим - производителят или вносителят подава заявление с етикета и съдържанието им в едно от 28-те регионални подразделения на агенцията по храните и може да продава в цялата страна. Цената на продукта се определя от производителя. „Така, докато при лекарствата има силна ценова регулация и ерозия, единствено пазарът регулира колко да струват добавките. Причина за ръста им през миналата година освен това е, че навлизат нови, качествени и високоценово позиционирани продукти", коментира д-р Кунчо Трифонов, регионален мениджър на IMS Health.
Лидери в продажбите в България по данни на IMS Health са големи компании с богато портфолио добавки. По думите на д-р
Трифонов причина за това е, че потребителите търсят гарантирано качество, природни продукти, сер-тифицирано производство и да няма химически оцветители или остатъци от генномодифицирани организми.
„За разлика от пациентите, които ползват лекарства, предписани от лекарите, при добавките се оформи един сегмент от клиенти с много високо лично потребителско съзнание - те знаят какво искат, имат високи критерии, грижат се за своето здраве и разчитат на себе си и за информацията за продуктите, които ползват. Те движат пазара и купуват най-новото и естествено най-скъпото", коментира Трифонов.
Вероятно това е и причината в челните позиции в сектора да са компании с голямо портфолио, които произвеждат добавките си във фармацевтични заводи по стандартите за лекарства (т.нар. добра производствена практика).
Първа по пазарен дял е чешката компания Walmark, която има ръст над пазарния и портфолио от 80 добавки в най-различни категории.
„Причината за увеличените продажби е, че ние сме познати на пазара, всяка година имаме нови продукти и внасяме допълнителна стойност в досегашните, вече познати такива. Заради широкото портфолио и новите си продукти ние представляваме около 10% от целия пазар и следващите в класацията са с няколко пъти по-малък дял от нас", коментира Десислава Райчинова, генерален мениджър на Walmark за България. По думите й с голям принос за нарастването през миналата година са продуктите за стави, детските мултивитамини, новият тип витамини, които се дъвчат, и продуктите за отделителната система. „Нашата цел е не само новите продукти да растат, но макар и с по-малък процент да се увеличават и продажбите на досегашните ни добавки
развиваме самия бранд с допълнителни иновации, с нови съставки, с комуникация", допълва Райчинова.
актуално от седмицата
Домашна рецепта срещу шипове
Каквото и да опитвате срещу шиповете усещате, че болката не отминава? Предлагаме ви алтернатива на класическото лечение на т.нар. остеофити - една стара рецепта от...
коментари